Turkusowe organizacje

krakow.coworking-centrum.pl - Turkusowe organizacje

Turkusowe organizacje to pewien paradygmat zarządzania projektem, firmą lub jakąkolwiek inną formą organizacji pracy. Jest ona odpowiedzią na zmieniające się warunki gospodarcze. Wraz ze wzrostem znaczenia wiedzy i innowacyjności w przemyśle i usługach stary paradygmat organizacji pracy nie pozwala na uzyskanie pożądanych efektów. Pionowa lub rozproszona struktura bez możliwość swobodnego dysponowania kierunkiem działań poszczególnych pracowników nie pozwala na innowację. Struktura pionowa zabija jakiekolwiek nietypowe działania. Struktura rozproszona natomiast pozwala na swobodę działań ale nie przekłada się na wysoki poziom ukierunkowanej wydajności. W dzisiejszym poście postaramy się wam przybliżyć czym są turkusowe organizacje i jak rozwiązują wiele poprzednich problemów.

Brak kontroli, a raczej samokontrola

W idei turkusowych organizacji pojawia się pewnego rodzaju negacja centralnego zarządzania. Pracownicy muszą otrzymać pewnego rodzaju swobodę w celu realizacji zadań. Dodatkowo w przeciwieństwie do zarządzania rozproszonego gdzie zadania są z góry narzucone – pracownicy sami mają możliwość określania swoich zadań oraz ich priorytetów. Turkusowa organizacja cechuje się samokontrolą i samoorganizacją. W tego typu paradygmacie cześć sterowania procesem pracy jest przekazana do osób, które są równocześnie najbliżej osób, których te problemy dotyczą, czyli pracowników.

Turkusowe organizacje – Kto wpadł na taki pomysł

Pierwotnie pomysła tego typu organizacji pracy został opisany przez Frederic’a Laloux w książce „Pracować inaczej” (“Reinventing Organizations”). Wykazywał on że zgodnie z badaniami psychologicznymi pewnego rodzaju swoboda pracowników pozwala na zwiększenie wydajności przez samoregulację i samokontrolę. Kolejną osobą która uzupełniła jego teorię były założenie autodeterminacji Ryana i Deci’ego. Miały one być prekursorem do promocji autonomii pracowników w firmie i tym jakie działania wykonują podczas pracy.

Turkusowe organizacje – Rola menedżera

Menedżer w turkusowej organizacji przestaje być generałem podczas wojny. Jest on osobą, która nadaje ogólny kierunek wszystkim działaniom ale nie knebluje pracowników w sposób uniemożliwiający im pracę. Jego rola to bardziej bycie mentorem i opiekunem niż zarządcą. Jak pokazuje praktyka wiele firm technologicznych podejmuje działania w celu przekształcenia się w turkusowe organizacje. Widzą w tym potencjał dla swoje innowacyjności.

Wirtualne biuro Kraków – nasza oferta:

Nasze biura:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *